A harmadik lehetőség a kombináció: a klasszikus retorika rendszerét követő lépésekbe beépítünk új szempontokat, olyanokat, amelyek árnyaltabbá tehetik az eredeti szempontot. Ezzel a fentebb megadott a lépéssor a következőképpen módosulhat: - logikai és/vagy érzelmi az érvelés: szillogisztikus és/vagy kvalitatív haladás (Burke szerint) - az érvelés a Toulmin-modell szerint beépítve: külső és/vagy belső érvek alkalmazása: a toposzok vagy általános érvforrások alkalmazása: a speciális érvforrások: a beszédfajták érvei; - annak a megállapítása, hogy van-e a szövegben érvelési hiba vagy manipuláció (mítosz, ideológia, propaganda); - a hallgatóságra tett hatás: a hallgatóság értékeinek való megfelelés, a szónok éthosza, az érvelés etikus volta. A leírt szempontokból és az őket megtámogató standardokból következik, hogy a retorikai elemzés kvalitatív és kvantitatív módszerű lehet. Például a Toulmin-modell szerinti elemzés vagy a Kenneth Burke szerinti szerkezeti elemzés kvalitatív módszerű, de ha a hallgatóság értékeit kérdőíves feldolgozással állapítjuk meg, akkor az már kvantitatív elemzés.
Az ide vezető út első állomására itt tudnak jelentkezni. Szirmai Gergely videóblogger magánéleti vallomásának retorikáját a 2020 őszén indult Kiváló Szónokképzésünk résztvevője, Csortán-Szilágyi György elemezte. Szerkesztette Dr. Hoványi Márton és Pej András. Szirmai Gergely filmkritikus, a népszerű Hollywood hírügynökség videóbloggere, 2018-ban egy szokatlan epizóddal lépett a rajongói elé. Arra akart választ adni, hogy ígéretei ellenére miért nem publikált rendszeresen filmkritikákat a YouTube videómegosztón 2017-ben. A videó, ami jelenleg 213 ezer fős megtekintésnél jár, nem egy szokványos Hollywood hírügynökség rész tehát, hanem egy különálló epizód, ahol Szirmai vágatlanul és őszintén beszél az átélt lelki válságáról. Ebből adódóan a retorikai elemzés mellett röviden kitérünk a videó kulcsüzeneteire is. A teher Nem szokványos dolog Magyarországon, hogy közkedvelt és elismert emberek a nyilvánosság előtt kitárulkoznak és nyíltan beszélnek a lelki problémáikról, mentális betegségeikről.
HangSÚLY Szirmai vokalitása számos olyan elemet tartalmaz, ami igazán eredetivé, youtuberek között kiemelkedővé teszi őt. Szépen bánik a hangsúlyokkal, és ezáltal szépen tud nyomatékosítani és felhívni a figyelmet egy adott dologra (8:26: "Mindenesetre"). Hangereje megfelelő, erőt és magabiztosságot sugall, hangmagasságát nagyon széles skálán mozgatja, ami segíti az a figyelem és az érdeklődés fenntartását, egyúttal érdekesebbé teszi a történeteit. Dallamossága játékos és már önmagában is humoros, szórakoztató tud lenni. Ami azonban egy átlagos Hollywood hírügynökség videóban vokális szempontból szórakoztató és izgalmas, az ebben az esetben zavaró, és ambivalens érzéseket kelthet a nézőben. Jó példa erre a 3:48-tól kezdődő rész: "elég komoly fizikai veszélyt jelentek magamra… ebbe nem tartozik bele az, amire gondoltok, de majdnem minden más". Itt megfigyelhető, hogy a mondat első részének szavait más és más regiszterben mondja ki, majd felviszi a hangsúlyt és a "majdnem minden más"-nál leviszi azt.
Valóban, a retorika megállapított egy sor szövegszervezési szabályt, mégpedig induktív megfigyelések alapján. Ezeket a szabályokat a mai pszichológiai, szociológiai stb. kutatások igazolták, úgyhogy nem preskripciókról van szó, hanem tapasztalatok rögzítéséről. Ez a tanulmány kapcsolódik tehát a beszédpercepció kutatásához, de a retorika természete miatt jóval túlmegy a fonetikai, sőt a nyelvi tartományon. 2. 1 A retorikai elemzés tipikusan alkalmazott retorikai terület. Fogalmának tisztázásához mindenekelőtt azt szükséges világossá tennünk, mit értünk retorikán. Mivel sokrétű tudomány, különféle szempontú meghatározásai vannak. Ajánlatos áttekinteni a főbb meghatározásokat, mert az elemzésben szükséges lehet hivatkozni rájuk. A retorika olyan tudomány, amelynek célja a meggyőzés lehetőségeinek feltárása, Arisztotelész megfogalmazásában: "Fogadjuk el, hogy a retorika olyan képesség, amely minden egyes tárgyban feltárja a meggyőzés lehetőségeit" (Rétorika 1355b). Általában ezt a mondatot szokták idézni, számunkra azonban érdekes lehet a meghatározás folytatása: "Egyetlen más mesterségnek sem ez a feladata.
A kiegyensúlyozottabb alelnökjelölti vitában: Mike Pence és Kamala Harris csapott össze. A záró elnökjelölti vitának pedig eldől, hogy a megadott témákban ki az, aki sikeresebb? Öltözék, szemkontatkus a kamerába nézve, megakadások, közbevágások, érvkölcsönzés, sarokbaszorítás, csak néhány momentum, amit megvizsgálva eredményt is hirdetünk: ki az elnökjelölti vita győztese? További beszédelemzéseink itt érhetőek el. 2018. július 26-án Galambos Márton, a Forbes magazin főszerkesztője a Corvinus egyetem diplomaosztóján tartott beszédet, amely a lenti videóra kattintva megtekinthető. A beszéd akár a havilap "Legyél jobb! " rovatának egyik kiemelt cikke is lehetne, hiszen a legfontosabb – bár az előadás összefoglalásáig rejtve maradó – üzenete az, hogy a kemény munka mindig kifizetődik. A beszédelemzés Szederkényi Zsolt és Pej András közös munkája, ami a kiváló szónokképzésünk beszédelemzési feladatából nőtte ki magát. Galambos Márton vokalitása: kifejező hang Galambos Márton beszéde végig követhető, artikulációja jól érthető, kellemes hangszínű, a beszéd végére sem válik unalmassá.
Nem törődtek tehát a mű külső megközelítésének szempontjaival: az életrajzi, a pszichológiai, a szellemtörténeti adatokkal, sem a mű hatásával, viszonyával korához, a hagyományokhoz vagy az alkotó többi művéhez (Adamik 1998). Az új kritika ellenhatásaként bontakozott ki az 1960-as évektől a reader response, vagyis az olvasó válaszának az irányzata, mely – mint neve is mutatja – az olvasónak a műre adott reakcióit veszi figyelembe kizárólag (részletes ismertetését l. Adamikné 2006). Tanítványaimnak a Holt költők társasága c. filmet szoktam megemlíteni, s azonnal értik, miről van szó. Mind az új kritika, mind a reader response az idő távlatában egyoldalú, szélsőséges irányzatnak tűnik, bár kialakulásuk idején megvolt a jelentőségük. Meg kell még említenünk a filozófiai interpretációt, mely azonos a mű allegorikus vagy szimbolikus értelmezésével. Az effajta interpretáció bizonyos művekhez, korokhoz, eszmeáramlatokhoz kötődik, kitűnő példát idéz Alberto Manguel nem mástól, mint Dantétől (Manguel 2001, 94–95).
Művészi látásmód: nemesség, arányosság, mérték A tudományos gondolkodásra való hajlam "A szellem a király" (Anaxagorasz) Az antik retorika kialakulása Az anyanyelv szerepe kiemelt volt tanították kutatták ↓↓↓ A retorika kialakulása További okai: A beszédet és a tettet összhangban látták A városállam autonómiája – szabad polgárok közössége Az antik retorika kialakulása Techné rhétoriké ~ ars rhetorica ~ ars oratoria 'az ékesszólás művészete' egyszerre művészi képesség és ugyanakkor megtanulható tudomány is Kr. e. 4. sz. -tól tananyag az iskolákban Az antik retorika kialakulása: korszakai, irányzatai, képviselői 1. Homérosz kora A retorika gyakorlati alapja: az élőszó a meggyőzés ereje ↓↓↓ beszédtanítás (tisztviselők, de a királyok is, az igazság érdekében) Az antik retorika kialakulása: korszakai, irányzatai, képviselői 2. A retorika születése, a szofisták A retorika "születése" kb. a Kr. 5. Megszólalási alkalmak a demokráciában: Törvényszéki eljárás, peres ügyek: vádbeszéd, védőbeszéd – saját maguk Népgyűlés: rétor (szónok) Az antik retorika kialakulása: korszakai, irányzatai, képviselői A szónoki elmélet megalkotói: Korax, Teisziasz – Szicília, kb.
Ambivalencia észlelhető ugyanakkor a szájának mozgatása és a kimondott szavak között. Több esetben is amikor egy negatív dolgot mond magáról, azt nagyra nyitott szájjal, összezárt fogakkal majdhogynem vicsorogva teszi meg (4:34: "nem a természetes környezetem a végtelen boldogság", 8:20: "ezt elszúrtam"). Ezzel az erőltetett mosolynak tűnő arckifejezéssel inkább csak olyan hatást kelt, mintha bagatellizálni és tompítani szeretné a tényeket és a saját problémáját. Ezek az elemek természetesen csatlakoznak az előadó humorához, kiegészítik azt, és képesek a feszültség további oldására. Nézői szempontból ez mégis aggódást és zavart kelthet, hiszen a kimondott szó és az arc mimikája nincs egymással összhangban. Azok, akik rendszeres követői a Hollywood hírügynökségnek, a háttérben lévő könyvespolc játékosságát (ami Szirmai egyik védjegye is egyben) már megszokhatták. De azok, akik nem ismerik őt, könnyen elkalandozhatnak a rikító plüssfigurák és színpompás könyvgerincek tengerében. A háttér így jelentősen tompíthatja a jelen téma súlyát, mivel komolytalanságot sugároz.
3:12-től, amikor a fent említett kéréseit megfogalmazza, sokkal kitartottabb, hosszabb a szemkontaktus, ez a rész tehát valószínűleg fejből hangzik el. E két példán keresztül érzékelhető, hogy mennyit hozzátesz a kapcsolat minőségéhez, és ezáltal az előadó hitelességéhez is a meglévő szemkontaktus. Amikor ez rendben van, akkor könnyebb figyelni és könnyebb hinni a beszélőnek. Amikor viszont megtörik, akkor felmerülhet a hallgatóságban, hogy vajon mire gondol, mivel van elfoglalva a rétor, és miért nem a közönségére koncentrál? Müller Cecília – országos tisztifőorvos (forrás:) Maszkot le! Naponta a kamerák elé állni és rossz híreket, kritikus üzeneteket vagy a lakosság életét korlátozó intézkedéseket közölni mindenki számára hálátlan és összetett feladat. Ennek feszültsége látható nonverbális jeleket okoz Müller Cecílián. A gesztusai fojtottak, alig láthatók. A kiállását korlátozza a pulpitus is, ami mögött áll. Látszik, hogy időnként elindul a keze, alátámasztaná a mondanivalóját a taglejtésével, de hely hiányában nem tud kibontakozni.
A beszéd részei: bizonyítás Az érvek elrendezése erős és gyenge érvek sorrendje kiemelésük alakzatokkal Cornificius: Ne időzzünk a kelleténél többet az egyes érveknél. Ne térjünk vissza többször ugyanazokhoz az érvekhez. Ne hagyjuk félbe a megkezdett érvelést. Ne ugorjunk egyik érvelésről a másikra. A beszéd részei Cáfolás (confutatio~refutatio): az ellenkező vélemények helytelenségének kimutatása -- része a bizonyításnak Akkor van szükség rá, ha a hallgatót ellentétes hatás is érheti vagy ellenvéleményen van. A beszéd részei: cáfolás A cáfolás módja: Bizonyítékból Enthümémából: csonka szillogizmus: hiányzik az egyik premissza Hasonlóból vagy ellenkezőből A már hozott ítéletekből A beszéd részei: cáfolás Bizonyítékból: Azt mondhatják, talán nem is igaz, hogy ez van a szerződésben, én azonban a saját szememmel láttam a szöveget. A beszéd részei: cáfolás Enthümémából: csonka szillogizmus: hiányzik az egyik premissza, pl. : Mindenki tudja, hogy a milliárdokat sikkasztókat rács mögé szokták dugni.