Ez utóbbiról tudunk a legkevesebbet, de jelenlegi tudásunk szerint ez az egyetlen a három szobor közül, amely fennmaradt: a Fővárosi Vízművek békásmegyeri üdülőjének strandján található. "Körmendy-Frim Jenő: Az első kilóméter": a Színházi Élet 1934. évi 15. számában a szobrász neve és a szobor címe is a megszokottól eltérő formában szerepel De térjünk vissza a Clark Ádám térre! A szoborállítás kezdeményezőjének nevét is megtudjuk a korabeli híradásokból. Az Autó és Motorújság 1929 november 1-jei száma írja, hogy "a választmány gróf Festetics Pál alelnök indítványának megfelelően elhelyezi Budapesten a 0-ás kilométerkövet. " Az Előörs 1931. április 26-i száma már magáról a szoborról is közöl információkat: "A nullás kilométerkő […] nem olyan lesz, mint a többi, hanem művészileg kiképzett oszlop, tetején Magyarország védasszonyával, oldalán domborművekkel, amelyek a közlekedő eszközök fejlődését ábrázolják. " A kilométerkő külsejét így írja le Liber Endre már idézett műve, A Budapest szobrai és emléktáblái: "Az egy méter magas ruskicai fehérmárvány Madonna-szobor két méter magas haraszti mészkőoszlopra van állítva, mely utóbbit három kőből faragott dombormű díszít.
Örömömben a földhöz csapkodnám magam, ha ez a szobor magyar szobrász műve lenne valahonnan a hatvanas évekből, és a mű az egyik magyarországi köztéren állna, hiszen akkor evidensen, a maga teljes figurális mivoltában bizonyítaná mindennél fényesebben a blogom egyik régi tézisét: a magyar szobrászat az 1960-as évek elején, felszabadulva a szocreál nyűgei alól, a modernebb megfogalmazások felé indult el, és ennek egyik lehetséges útja az egyensúllyal, a figurális architektúrával való kísérletezés volt. "Topsy-turvy" olvasásának folytatása Lesenyei Márta 1970-ben felállított Napba nézője tulajdonképpen Salgótarján főterén áll, felállítása óta azonban az őt körbevevő vegetáció elkülönítette és le is választotta a főtérről a szobrot, amely most már intimebben kapcsolódik a mögötte elhelyezkedő panelsorházhoz, illetve az azok utcafrontján meghúzódó kisebb üzletekhez. Mi több, a természeti környezet, a körülötte megnövő fák és bokrok a szobor eredeti címét is kikezdték valamiképpen. A gyönyörű mozdulatban megörökített nőalak az év nagy részében régóta nem a napba néz, hanem a föléje magasodó fák leveleit bámulja.
000 Ft Részletek